Spring naar inhoud
Pano

Vliegen voor een prikje

Goedkoper dan ooit

Een recordaantal reizigers op Zaventem deze vakantie -5% méér dan vorig jaar- zo’n 1,3 miljoen passagiers zullen de komende twee weken vertrekken. Bovendien doen ze dat goedkoper dan ooit.

En door die lage prijzen zal het aantal mensen dat in 2018 in Europa het vliegtuig neemt voor het eerst meer dan 1 miljard bedragen. Tegen dit groeitempo zal het aantal vliegtuigpassagiers wereldwijd tegen 2035 verdubbelen tot maar liefst 7,3 miljard.

Lage kostenmaatschappijen zoals Ryanair en EasyJet hebben de luchtvaartwereld drastisch veranderd. Pano toont hoe die maatschappijen erin slaagden om de ticketprijzen laag te houden terwijl ze toch elk jaar hoge winstcijfers laten optekenen. Hun voorbeeld dwong de traditionele maatschappijen te evolueren naar een ander verdienmodel waarbij lag ticketprijzen voor de passagiers centraal staan.

In de toekomst zullen we nog goedkoper vliegen, misschien zelfs helemaal gratis. Toch als het afhangt van Skúli Mogensen de CEO van de IJslandse lagekostenmaatschappij WOW Air: “Binnen tien jaar is jouw ticket gratis. Dat hoop ik, daar streven we naar.” Luchtvaartmaatschappijen verdienen nu al bijna meer geld met verkoop van voeding en dranken aan boord, deals met autoverhuurkantoren, reclame op hun websites dan met de verkoop van vliegtickets. Hoe meer een maatschappij verdient met nevenactiviteiten hoe sneller de ticketprijs omlaag kan. The race to the bottom is nog niet voorbij en WOW Air wil graag als eerste op nul zitten: “We gaan je uiteindelijk betalen om met ons te vliegen.”

Toch heeft die groei in de luchtvaartsector een keerzijde. De uitdagingen voor milieu en omgeving zijn enorm en ook de luchthavens en luchtverkeersleiders moeten de aanhoudende groei aankunnen. Een mogelijke oplossing waar vooraanstaande economen zoals Geert Noels voor pleiten is een vliegtaks. “Het is onbegrijpelijk dat de luchtvaartsector buiten de klimaatakkoorden van Parijs is gehouden, daarom vind ik het maar normaal dat de sector een soort CO2-taks aanvaardt. De sector zal daar niet van sterven, bovendien zullen de technologische ontwikkelingen bij de vliegtuigconstructeurs helpen om de strengere milieunormen te halen.”

Ook ons land zal een tandje moeten bijsteken. Het Belgische luchtruim laat efficiënt en dus zuiniger vliegen voorlopig niet toe. Johan Decuyper, CEO van luchtverkeersleider Belgocontrol : “De verdeling van ons luchtruim in civiele en militaire delen maakt dat veel luchtvaartmaatschappijen geen rechte lijn kunnen volgen tijdens hun vlucht van en naar België. Daar willen we nu aan werken.” De grootste luchthaven van ons land, Brussels Airport, vraagt de politiek ondertussen met aandrang naar een federale vliegwet want zonder zo’n wet blijven luchtvaartmaatschappijen boetes opstapelen voor geluidsoverlast. Zonder een algemene luchtvaartvisie kan België de vruchten van de economische groei niet meepikken. Arnaud Feist, CEO van Brussels Airport, : ”Tot nu toe hebben we geen luchtvaartvisie gezien. Ik denk dat het kan komen, maar we zijn er nog niet. Dat is waarschijnlijk de uitdaging voor de komende legislatuur.”

Pano woensdag 4 april om 21.25 uur

geschreven op 30 maart 2018
VRTNU VRTNU VRTNU