Spring naar inhoud

Is sushi echt zo gezond?

Het is een klassieker tijdens de zomermaanden: een sushiboot delen op een gezellig terras. Rauwe vis en rijst, lekker en vooral: gezond. Maar is dat wel zo? En zo’n boot met 45 stukjes sushi voor twee, is dat niet wat veel van het goede? Kobe zoekt het uit.

Wat is sushi?

  • Traditionele sushi bestaat uit rijst, zeewier, rauwe (vette) vis en groenten.

  • Voor de Japanners is sushi een fijnproevershapje, zeker omdat kwaliteitssushi redelijk duur is. Sushi is in Japan daarom ook een voorgerechtje en is zeker niet bedoeld om je maag mee te vullen.

Wat met supermarktsushi?

Beter op restaurant dan. Maar is zo'n hele sushiboot dan niet teveel van het goede?

Een sushiboot bevat dus:

  • Veel te grote porties
  • Veel te weinig groenten en vis
  • Teveel rijst
  • Die rijst wordt gemengd met suikerrijke rijst azijn

Met een 20-tal stuks sushi kom je maar liefst aan 1000 kcal!

En dat is te vergelijken met

Ook al kan je het aantal kcal in sushi vergelijken met die van pizza en wafels met slagroom, in sushi zitten vooral goede ingrediënten. Omega 3 vetzuren, vezels, vitaminen en mineralen,... Beter dan een pakje friet dus! Er is niets mis mee om af en toe sushi te eten, maar als je op je lijn wil letten, beperk je je portie beter tot een 8-tal stuks.

Nog enkele nuttige tips om het aantal calorieën te beperken als je sushi eet:

  • Als je sushi echt als hoofdmaaltijd eet, kan je de maaltijd het best starten met misosoep, een zeewiersalade of edamameboontjes (verse sojabonen).

  • Vermijd de ‘westerse’ sushisoorten die gefrituurd zijn of waar mayonaise (of soms zelfs kaas) in zit.

  • Sushi’s bevatten 50 tot 80% witte rijst die gemengd wordt met soms heel suikerrijke sushi-azijn. Witte rijst is vezelarm en bevat snelle koolhydraten waardoor je suikerspiegel snel stijgt. Je kan de witte rijst vervangen door volle rijst, quinoa of zelfs geraspte bloemkool, maar echte sushi’s kan je dat niet meer noemen.

  • Als je zelf sushi maakt, heb je meer controle over de hoeveelheid sushiazijn die je gebruikt (of de hoeveelheid suiker die je aan de rijstazijn toevoegt) en kan je in verhouding meer vis en groenten gebruiken.

  • Nóg makkelijker is het om een sushibowl te maken waarin je een grotere portie vis en groenten kan verwerken. Geen gedoe met rolletjes, minstens even lekker en minder calorierijk. Zo’n sushibowl lijkt overigens heel erg op de poke bowl, een van oorsprong Hawaïaans gerecht dat momenteel hot is in Amerika.

geschreven op 07 juni 2017
VRTNU VRTNU VRTNU