Spring naar inhoud

Hoe kan je je porties beperken?

We eten met z'n allen teveel. Daarom ging Over eten op zoek naar tips om je porties te beperken.

Wist je dat... in de jaren '50-'60 de borden veel kleiner waren? En toen wogen we minder en aten we dus ook minder. Zouden we dat dan nu ook nog kunnen toepassen? Over eten deed de test!

Het klopt dus! Hoe groter de borden, hoe meer we eten. Een kleiner bord is beter, omdat het dan lijkt alsof er meer op je bord ligt.

En naast deze handige tips van Loes hebben ook wij nog enkele goede tips en tricks op een rijtje gezet voor jou.

  • Op restaurant gaan is gevaarlijk omdat je minder controle hebt over de grootte van je portie. Deel daarom eens een portie frietjes of dessert.

  • Ga voor gezonde keuzes! Fruit in plaats van snoep op tafel, ongezouten noten in plaats van chips en andere snacks, kerstomaatjes en yoghurt binnen handbereik in de koelkast,...

  • Eet je toch graag snacks of snoep? Doe ze dan in een schaaltje in plaats van ze uit de zak te eten.

  • Maak een goede menuplanning. Je hebt namelijk de neiging om meer te eten als er meer eten voor handen is.

  • Schep je bord op aan het fornuis in plaats van de potten op tafel te zetten. Zo word je niet verleid door restjes.

  • Wil je toch uit een groter bord eten? Doe dat dan als je groenten en salades eet, niet als je vet- en energierijk eet. Je hebt sowieso de neiging om een vol in plaats van een half bord op te scheppen.

  • Net zoals een kleiner bord minder doet eten, is dat ook zo met kleiner bestek. Zo eet je minder grote hoeveelheden per hap.

  • Drink uit een glas in plaats van uit een fles. Korte en brede glazen zijn zelfs beter dan hoge en smalle glazen.

  • Hoe meer eenheden, hoe minder je eet. Snij je taart daarom in 16 stukken in plaats van 8.

  • Eet kleinere porties, maar neem er daarom niet per se twee.

  • Weet wat je eet. Neem daarom je tijd om bewust te eten. Zonder ondertussen tv te kijken, te chatten of te lezen. Zo kan je genieten, proeven, kijken, ruiken en kauwen.

  • Maak gezonde keuzes. Eet dus meer eiwitten en vezels dan geraffineerde koolhydraten en vetten. Ook weinig bewerkte voeding zoals groenten, fruit, volkoren producten, vers vlees en eieren zijn aanraders. Zo heb je sneller een verzadigd gevoel als je eet.

  • Probeer eens om je eten en drinken af te wegen of te meten. Je wordt bewuster van wat je eet en ontdekt misschien dat het ook met minder kan.

geschreven op 12 april 2017
VRTNU VRTNU VRTNU