Spring naar inhoud

Maak van je slaapkamer een rustgevende plek

Heb je nood aan een betere nachtrust? Begin bij je slaapkamer. Met deze tips maak je van je slaapkamer een rustgevende plek.

1. Koop donkere gordijnen

Licht verhindert je brein om melatonine aan te maken, het hormoon waar je slaperig van wordt. Hoe donkerder je kamer hoe beter je dus slaapt. ‘s Morgens is het wel belangrijk om zonlicht binnen te laten als je wakker wordt.

2. Zoek de juiste temperatuur

Over de ideale temperatuur in je slaapkamer bestaat onenigheid. Niet te koud en niet te warm, maar wat dat voor jou persoonlijk betekent kan je best zelf uittesten. Een open raam om te verluchten is wel aangeraden.

3. Ban je werk uit de slaapkamer

Als je kan plaats dan je bureau in een andere kamer of je wasmanden in de badkamer. Die stapel papieren en uitpuilende mand geven je het gevoel dat je nog van alles te doen hebt en zo kom je niet tot rust.

4. Verf je kamer in koele kleuren

Kies bij voorkeur zelfs blauw. Ondanks het feit dat blauw licht onze slaapt kan verstoren, heeft een blauwe tint op je muren een kalmerend effect.

5. De juiste plek voor je bed

Er zijn veel regels voor de juiste plaats van je bed in je slaapkamer. Zo zou je je kamer symmetrisch moeten inrichten, met je bed perfect in het midden. Volgens de feng shui mag je bed dan weer niet tegenover een deur staan en moet je het hoofdeinde tegen een muur plaatsen. Maar doe vooral wat jij wil, waar jij je het meest comfortabel voelt in de kamer is uiteindelijk het belangrijkste.

6. Ruim op voor je gaat slapen

Een chaos in je kamer helpt je allerminst om tot rust te komen.

7. Planten in je slaapkamer

Verschillende planten zuiveren de lucht wat zeker bevorderend is voor een goede nachtrust. Planten zoals de aloë vera en sanseveria zijn al jaren klassieke kamerplanten. Maar ook jasmijn en lavendel doen het uitstekend in je slaapkamer, de geur die ze afgeven werkt relaxerend. Het is wetenschappelijk aangetoond dat lavendel je nachtrust bevordert en je je energieker voelt in de ochtend. Geen groene vingers? Je kan ook een olie kopen en een beetje op je kussen sprenkelen of er aan ruiken voor je gaat slapen.

8. Kies voor warm licht

Koop voor je slaapkamerverlichting lampen die warm en subtiel licht afgeven. Gebruik ook alleen licht op de plek die jij nodig hebt. Steek bijvoorbeeld enkel het nachtlampje aan om een boek te lezen voor je gaat slapen en verlicht niet de hele slaapkamer.

9. Proper beddengoed

Geef toe er is toch niets beters dan onder verse lakens kruipen? Maak er ook een gewoonte van om je bed iedere ochtend op te maken, dat helpt gek genoeg ook om ’s avonds beter te slapen.

10. Investeer in een goede matras

Een goede matras en bodem aanschaffen is geen overbodige investering, hij gaat immers 10 jaar lang mee. Tip: koop eerst je matras en dan je kussen, zo kan je je kussen afstellen op je slaaphouding en je gekozen matras.

11. Ban je schermen uit je slaapkamer

Niet alleen het blauwe licht van je smartphone of laptop verstoort je slaap maar ook je hersenen worden er actief van waardoor het moeilijker is om de slaap te vatten.

Wat doe jij om beter te kunnen slapen?

geschreven op 10 februari 2017
VRTNU VRTNU VRTNU