Spring naar inhoud

5 tips om de wintertijd te overleven

één

Zaterdag draaien we de klok een uurtje achteruit, waardoor we langer kunnen slapen. Heeft jouw lichaam ook altijd moeite met zich aan te passen? Dan helpen deze 5 tips jou zeker vooruit:

1. Voldoende licht

Zorg voor voldoende licht als je wakker wordt, open meteen de gordijnen en doe veel lampen aan. Een andere mogelijkheid om te wennen aan de wintertijd is een lichtwekker. Het licht van deze lamp neemt geleidelijk aan toe waardoor je rustig wakker wordt.

2. Bespaar energie

Onderzoek wijst uit dat activiteiten die afwijken van je gewoontes en routines veel mentale energie kosten. Probeer bijvoorbeeld dus zoveel mogelijk op hetzelfde tijdstip te eten. Hierdoor spaar je energie.

3. Blijf in beweging

Het is belangrijk dat je voldoende beweegt. Sporten of zelfs een rustig wandeltochtje zorgen ervoor dat je lichaam endorfine aanmaakt. Waardoor je je energieker gaat voelen, je kan dus best 's morgens aan beweging doen.

4. Vermijd licht in de avond

Terwijl je 's morgens moet zorgen voor veel licht, is het beter om s'avonds zo weinig mogelijk licht aan te steken. Dim je lichten, en probeer voor het slapengaan zo weinig mogelijk je smartphone en tablet te gebruiken. Blauw licht zorgt ervoor dat je lichaam minder snel moe wordt.

5. Ga zaterdagavond een uurtje later slapen

Als je zaterdagavond een uurtje later gaat slapen, dan word je zondag op het 'normale' uur wakker.

En niet vergeten, winter is coming!
geschreven op 25 oktober 2019
VRTNU VRTNU VRTNU