Spring naar inhoud

Deze 5 tips kunnen levens redden

De noodcentrale

De calltakers van De noodcentrale staan paraat om de bellers 24/24 bij te staan. Met deze tips help je de hulpdiensten en slachtoffers een stuk vooruit.

1. Download de app 112 BE

Als je een smartphone hebt, download dan de gratis app 112 BE om dringend hulp te vragen van een ambulance, de brandweer of de politie. Het belangrijkste voordeel van deze app is dat je de noodnummers niet moet onthouden en je deze dus ook niet kan vergeten als je in paniek bent. Je klikt gewoon op het icoontje van brandweer, ambulance of politie afhankelijk van welke hulp je nodig hebt. De app stuurt bovendien ook elke 30 seconden je positie naar de noodcentrale zodat de hulpdiensten je gemakkelijker terugvinden. Je kan zelfs bepaalde medische info meesturen met je noodoproep, zoals hartproblemen, allergieën (aan medicatie), epilepsie, diabetes… Opgelet: de app 112 BE werkt enkel in België. Meer info vind je hier.

2. Weet wanneer je de noodcentrales (niet) moet bellen en wat je moet zeggen

In België zijn er twee belangrijke noodnummers voor dringende hulp: 112 voor ambulance en brandweer en 101 voor politie. 112 is bovendien het Europees noodnummer. Als je in Europa op reis bent, dan kan je 112 bellen voor zowel de brandweer, een medisch team als de politie. Als je belt, moet je het juiste adres geven waarnaar de hulpdiensten zich moeten begeven, aangeven of er mensen in gevaar of gewonden zijn en beschrijven wat er gebeurd is (brand, ongeval, agressie, inbraak, hartaanval, enz). Als het niet dringend is, moet je een andere oplossing zoeken, zoals je huisarts bellen. Er zijn ook nog andere noodnummers voor specifieke problemen, zoals de zelfmoordlijn of het antigifcentrum. Meer info vind je hier.

3. Haak niet in tot de operator zegt dat je mag inhaken en hou je telefoonlijn vrij zodat de operator kan terugbellen

Als je naar 112 belt voor dringende geneeskundige hulp zal de operator tijdens de oproep bevestigen dat er een ziekenwagen en/of een MUG gealarmeerd is. Vertrek dan niet zelf naar de spoeddienst terwijl er een ziekenwagen of MUG onderweg is naar het incident. De operator alarmeert de teams die op dat moment de snelste adequate hulp kunnen bieden. Als de situatie zou verergeren of verbeteren, bel dan terug naar 112 om dit mee te delen. De operator kan je instructies geven in afwachting van de aankomst van de hulpdiensten. Hou je lijn vrij zodat de operator je kan terugbellen voor het geval de hulpdiensten bijkomende info nodig hebben over de locatie of het incident.

4. Bel van dichtbij het incident naar 112 (zonder jezelf in gevaar te brengen)

Als je met een smartphone belt, krijgt de noodcentrale meestal al een indicatie van waar je je op dat moment bevindt. Als dit dichtbij het incident is, kan dit helpen om de locatie snel te bepalen. Vragen over de plaats waar de hulpdiensten zich naar moeten begeven en wat er gebeurd is, kan je gemakkelijker beantwoorden als je je bij het incident bevindt. En ook instructies zijn gemakkelijker op te volgen als je je dichtbij het incident bevindt, en niet als tussenpersoon moet fungeren tussen iemand die ter plaatse is en de operator van de noodcentrale. Zo word je sneller geholpen in een situatie waar jij zelf geen risico loopt.

5. Bereid je voor op een noodsituatie

Als iemand van je gezin of een collega iets overkomt, is elke seconde van belang. De operator in de noodcentrale kan je via de telefoon helpen door instructies te geven, bijvoorbeeld om een slachtoffer van een hartstilstand te reanimeren (Phone CPR), in afwachting van de komst van de ziekenwagen. Twijfel echter niet om nu al een cursus eerste hulp of reanimatie te volgen als je de kans krijgt! Schrijf je ook in op BE-Alert via www.be-alert.be zodat de overheid je een bericht kan sturen als er zich in jouw buurt een noodsituatie voordoet. En bezoek ook de website www.risico-info.be/nl om te leren hoe je op andere manieren kan voorbereiden op noodsituaties, bijvoorbeeld hoe je een noodpakket kan samenstellen en een noodplan kan maken voor je gezin zodat je snel en correct kan reageren op de eerste, meest cruciale momenten.

geschreven op 14 april 2019
VRTNU VRTNU VRTNU