Spring naar inhoud

Alles wat je moet weten over gedroogd fruit

Je kent zeker de doosjes rozijntjes die je vroeger mee naar school nam. Naast deze gedroogde druiven winnen ook andere gedroogde fruitsoorten aan populariteit. Maar is gedroogd fruit ook even gezond als vers fruit? Zitten er evenveel vitaminen in en kan het je dagelijkse portie vers fruit vervangen? Lees snel verder voor het antwoord op deze vragen!

Eerst en vooral: wat is gedroogd fruit precies?

Hitte onttrekt bijna alle water uit (kleine stukjes) fruit. Het ziet er anders uit, omdat het fruit hierdoor ook gaat verschrompelen.

Waar komt gedroogd fruit vandaan?

Gedroogd fruit dat je in de winkel koopt wordt vrijwel altijd in het land van herkomst gedroogd. Dat is vaak in warme en exotische gebieden zoals Zuid-Amerika, Turkije en Algerije, maar het kan overal vandaan komen.

Is gedroogd fruit even gezond als vers fruit?

De geur wordt intenser, het is makkelijk én lekker. Maar we moeten je teleurstellen: gedroogd fruit is niet even gezond als vers fruit.

Omdat wij willen dat de gedroogde variant er even goed uit ziet als de verse, worden er vaak dingen als suiker, additieven of zwaveldioxide aan toegevoegd. Daarnaast is er een beperkt verlies van vitamine C en B1.

Bovendien eten we vaak meer van gedroogd fruit dan van vers fruit, omdat het volume veel kleiner is. Het lijkt alsof je er kan van blijven eten, maar hebt ondertussen wel heel wat suiker en calorieën binnen. Reken er dan nog eens bij dat er vaak suiker aan toegevoegd wordt...

Het is beter om deze compacte energie niet dagelijks en in kleine hoeveelheden te eten of ze te knabbelen tijdens duursporten.

Conclusie: vervang je dagelijkse portie vers fruit niet door gedroogd fruit.

Is het moeilijk om zelf fruit te drogen?

Nee, maar je moet er wel een flinke portie geduld voor hebben! Appelen, aarbeien, peren en bananen hebben 10 uur nodig en druiven hebben maar liefst 26 uur nodig om te veranderen in rozijnen.

geschreven op 24 mei 2017
VRTNU VRTNU VRTNU