
Is een cinemazaal zonder popcorn, chips of snoepgoed zoiets als een café zonder bier? Filmregisseur Jan Verheyen vindt alvast van niet, hij wil de cinemazalen teruggeven aan de ware filmliefhebber.
Verheyen organiseert een popcornloze avant-première van zijn nieuwste film, Dossier K. Maar hoort de ambiance van etende en drinkende kijkers niet bij de huidige filmbeleving? Zullen er niet nog meer bezoekers wegblijven als het geknabbel en geslurp uit de filmcomplexen worden gebannen?
Collega filmmaker Julien Vrebos vindt dat er best wat sfeer en bedrijvigheid mogen heersen in de filmzaal.
woensdag 2 december 2009
















ma, 15/02/2010 - 00:48
verbeeck
Als dat er echt komt, dan ga ik terug naar de cinema.
Ik heb geen zin om mij te ergeren aan krakende idioten naast achter of voor mij.
Daarom is de laatste film die ik in de cinemazaal ben gaan zien de 'TITANIC" ik heb me toen zo geergerd dat ik bij mezelf gezegd heb, dat nooit meer.
Willy.
zo, 06/12/2009 - 19:46
Bernadette Naets
Geachte,
Ik ben alvast dezelfde mening toegedaan als Jan Verheyen: popcorn of ander snoepgoed kan niet in een cinemazaal. Dat is één van de redenen waarom ik veel minder naar de bioscoop ga. Een andere reden is omdat de klank van de films tegenwoordig veel te luid staat. Gaat men er van uit dat iedereen minder goed hoort?
Snoepgoed is commercieel NIET onontbeerlijk. Jaren geleden kwam men in de pauze rond met frisco's. Oa als reactie hierop kwamen de Studio's in Leuven: dit waren bioscopen voor de échte filmliefhebbers en er werd géén snoepgoed verkocht. De Studio's kenden veel succes.
Ik ben ervan overtuigd dat er nog veel meer mensen zijn die een snoepgoedloze bioscoop verkiezen.
Met vriendelijke groeten,
Bernadette Naets
Kessel-lo
za, 05/12/2009 - 22:03
Jeroen De Koninck
Hallo,
Een stille cinema zaal zou vrij handig zijn, hier is vraag naar en ik vind ook dat Jan Verheyen gelijk heeft op bepaalde vlakken. Al denk ik dat een kinderfilm zijn 'sfeer' zou missen zonder het gelach en dergelijken van het publiek. Eveneens voor een komedie.
Maar voor mooi uitgewerkte films hebben best wel een stille zaal nodig. Al denk ik niet dat dit mogelijk economisch voor de cinema zalen zo goed gezien is. Eerst en vooral, verliest men een zaal, daarbij doet men een vertoning van een film een tweede keer, voor een kleiner publiek. Hierop moet men wel rechten betalen.
Commentaar geven is makkelijk, daarom ben ik ook gaan zoeken naar een mogelijk economisch verantwoorde oplossing. Zou men in cinema zalen niet kunnen werken met 'hoofdtelefoon plug-ins' ? Als de stoel voor je een input heeft een een bepaalde hoofdtelefoon, die je kan huren, is dit wel een goede zaak.
Men is zo van het probleem weg dat men een tweede zaal moet openen voor een kleiner publiek, dat men deze mensen uren moet opleggen om te komen. Daarbij kunnen ze uit hun kosten komen door o.a. de hoofdtelefoons te verhuren. Met een bepaalde plug-in dat MP3 oortjes niet toelaat, kan me een 'exclusieve' hoofdtelefoon maken die mensen kunnen huren.
Zo kan men ook de kwaliteit van het geluid behouden, de technologie van hoofdtelefoons is zo ontwikkeld dat men zoals Jan Verheyen zei wel op elk plekje in het oor een bepaalde geluid kan laten spelen met manier van spreken.
Met deze ontwikkeling zouden cinema zalen voorzien zijn van een extra staaltje technologie en beide groepen kunnen samenblijven. Daarbij is een hoofdtelefoon perfect afzetbaar, om commentaar te geven aan je vrienden, kennissen of familie zonder andere te storen.
Het cinema complex dient ook niet heel de zaal de voorzien van deze plug-ins enkele rijen zouden al voldoende zijn om iedereen een gezellige film avond aan te bieden. En natuurlijk betaald men voor dit extra aanbod een extra beetje meer.
Oplossing gevonden of toch nog voor en nadelen ?
Alvast succes,
J.
do, 03/12/2009 - 22:37
Nicole Verbeke
Ook ik kan me ergeren aan de drukte in een Kinepolis. Niet dat ik er veel binnenstap, enkel tijdens het filmfestival kom ik wel eens in de zalen waar popcorn, chips...volop verorberd worden: niet alleen het lawaai is storend, ook al die geuren door elkaar...
Als oplossing heb ik de kleine, gezellige cinema's in onze stad: Skoop en Sphinx. Daar heb je gelukkig niet zo'n toestanden, daar kan je nog eens rustig genieten van de film.
Ik ga regelmatig met mijn kleinkinderen naar deze cinema's, zo zien ze dat het ook anders kan.
do, 03/12/2009 - 20:32
cindy de mets
ik vind als je naar de cinema gaat er drinken en eten bij hoort
als je er niet tegen kunt kun je maar beter een filmpje huren en hoeveel mensen eten bij tv ook niet?
wat me meer ergert is dat er mensen zijn die luidruchtig zijn
volgens mij gaat het ook niet echt veel volk lokken een stille film
do, 03/12/2009 - 14:49
Anny Van Hecke
Leve Jan Verheyen!Ik erger me dood aan gsm-gerinkel, eten, drinken en praten in de filmzaal. Ik ben inderdaad verloren voor de bioscoop. Vroeger was naar de film gaan een feest, nu is het een en al ergernis. Ter informatie eten en drinken doe je aan tafel, thuis of op restaurant.
do, 03/12/2009 - 14:06
Dom
Ik deel de mening van Jan Verheyen: Na ons laatste bezoek aan een filmzaal zijn we zo gedegoutteerd buitengekomen dat het weerom lang zal duren voor we nog eens een filmzaal betreden.
Je kleedt je netjes op (avondje uit, nietwaar)en nog voor de film begint, zijn je kleren met cola besprenkeld, ben je uitgegleden op gemorste pop-corn (opkuisen, nooit geleerd, je generen omdat je morst, hoezo? is dat dan geen deel van het spektakel? netjes eten, da's ouderwets...).
In plaats van te genieten van je film, - wat toch de bedoeling is, denk ik,- ben je voortduren op je hoede: van welke kant zal het volgende projectiel komen? Verder hoor je inderdaad overal gekraak en geritsel,rumoer en gestommel... De film zelf gaat gewoon aan jou voorbij. Voor ons hoeft het niet meer: we betalen enkel voor ergernis, liever thuis naar de film kijken! Bedankt dat dit eens aan bod komt. Ik ben 35 jaar, maar heb thuis nog een opvoeding gekregen! Ik wil er best extra voor betalen, maar vind het erg dat mensen geen respect meer kunnen opbrengen en dat deze maatregel nodig is!
do, 03/12/2009 - 13:42
zerped
Eindelijk een stille filmzaal!
Ik vind het ook enorm storend als je een film bekijkt en dan alle soorten achtergrond lawaai er moet bijnemen!!!
Dus laat die stille filmzalen maar komen!!hoe vlugger hoe beter.
do, 03/12/2009 - 13:27
erik aertssens
Volledig eens met Jan Verheyen. Had ook kunnen opmerken dat de
weeige geur van popcorn en de stank (geur)van allerlei snoep (?)
onuitstaanbaar is.
m v g
do, 03/12/2009 - 12:26
Paul Delcoigne
Ik geef Jan Verheyen groot gelijk. Waarom kunnen mensen niet eens een
uurtje of twee zonder snoepen of drinken? De film zelf is precies
bijzaak geworden. Dat geritsel, geslurp en geknabbel verstoort het
rustig genieten van een film. Na de pauze begint alles weer opnieuw;
soms komen de mensen met hun twee handen vol eten en drinken de zaal binnen. Walgelijk. En dan zwijg ik nog van dat onnozel gedoe met die GSM's.Kunnen de mensen die nu echt eens niet een paar uurtjes uitzetten?
Ik ben een 57-jarige filmliefhebber en heb onlangs beslist dat ik geen
voet meer binnen zet in een multiplex. Ik beperk me tot de zogenaamde
Zebravoorstellingen van de niet-commerciële films in het Cultureel
Centrum van mijn stad en voor de rest geniet ik van mijn dvd's op mijn
surroundsysteem. De commerciële films zie ik dan wel op tv, alhoewel
ik mij op VT4 en 2BE dan weer volop kan ergeren aan het voortdurend onderbreken van de film voor reclame.
Graag wat meer respect ook voor degenen die de films maken.
Dus Jan Verheyen : groot gelijk en Julien Vrebos : groot ongelijk!
do, 03/12/2009 - 11:28
Bart
Ik ben het volledig oneens met Mr. Verheyen, als je geen geluidjes wil blijf je beter thuis of betaal je via bancontact bij de kinepolis dan kan je jou eigen plaats kiezen. En volgens onderzoek eten de meeste mensen bij hen thuis ook wel eens iets als ze voor de tv zitten. Daarbij komt ook nog eens dat er da een algemeen protest zal gaan komen van de zalen zelf, aangezien het een grote broodwinning is voor de meeste bioscopen en daarnaast zullen er ook veel mensen gaan thuisblijven en zullen de videotheken het weer ten goede mogen laten komen.
do, 03/12/2009 - 00:54
prepens
Verheyen zit nooit om een PR-stunt verlegen en doet alles om zijn films in de publiciteit te brengen. En meestal slaagt hij er ook in. Ook deze keer. Is het niet de popcorn dan vindt hij wel iets anders.
Maar waarom zorgt hij er niet voor, dat zijn films niet in die, lawaaierige, bioscopen komt ? Opbrengsten misschien ?
do, 03/12/2009 - 00:45
Gerry Seynaeve
Beste Jan, 100% gelijk! Eindelijk eens iemand die dat op TV komt vertellen.
Inderdaad, zoals Jan ook vermeldde: de bioscopen zijn een deel van hun publiek kwijt. Voor mij hoeft het echter allemaal niet meer, ik heb al enkele jaren een homecinema: een aparte ruimte met projector, doek van 275 cm diagonaal, kwalitatieve zuilluidsprekers rondom rond (geen BOSE-prutserij), een degelijke versterker 7.1. en twee comfortabele fauteuils. Alleen voor de echte toppers waarvan ik niet kan wachten totdat ze op DVD verschijnen, maak ik een uitzondering en trek ik naar de bioscoop. Dat is zowat 2 à 3 keer per jaar. Daar waar ik voorheen 2 tot 3 keer per week naar de bioscoop trok.
Los van het lawaai van het knabbelen van chips, is er inderdaad ook het irritante geluid van de verpakkingen. Verder zijn er de mensen die echt niet kunnen zwijgen tijdens film, bellen met hun GSM, hun voeten op de bank leggen, schoppen tegen je zitje, slurpen aan hun rietje, lawaai maken met dat rietje (op en neer met dat rietjs, piep, piep, piep, u kent het wel? Ik stop er al mee, of ik doe een attakske!), etc... Om dan nog te zwijgen van al die geuren door elkaar! Als het geluid niet deftig in surround is, dan zijn de geuren dat in elk geval wel: paprika links, zout rechts, zoete geuren voor en bolognaise achter.
Enfin: ergernis troef, en zo denkt mijn vader er ook over. Hij spreekt nog vaak met veel nostalgie over DE CINEMA van in zijn jonge jaren.
Lange leve mijn huisbioscoop! En ik voeg er nog aan toe dat ik al al mijn DVD's origineel koop. Dit omwille van het vele respect voor het werk van Jan en co.
wo, 02/12/2009 - 23:48
Janina
Al vele jaren wil ik geen film meer zien in een een bioscoopzaal. De reden? HET GELUID. Ik wil ook wel eens een film op groot scherm zien maar ik moet me dan voorzien van oordoppen. De lol is eraf. Dan zitten er voor mij, achter mij, naast mij, knabbelende, krispende mensen die doen of ze thuis in hun luie zetel zitten.
Geef mij dan maar een goede film op de VRT of Canvas.
Sorry.
wo, 02/12/2009 - 23:34
ria
Enkele jaren geleden:op een zaterdagavond gaan we nog eens gezellig naar Kinepolis Antwerpen. We zitten toevallig naast een Nederlands gezin,ouders en twee opgroeiende kinderen.Ze installeren zich en gaan dan lekker gezellig twee emmers popcorn en een grote cola kopen voor de kinderen. Die emmer wordt met de gekende geluiden leeggegeten. Halfweg de film begint de dochter te klagen tegen mama dat ze zich misselijk voelt, mama vraagt dan regelmatig of het wel gaat, of ze niet naar buiten moet enz. Ik kan je verzekeren dat ik de tweede helft gemist heb, daar ik me constant afvroeg of ik wel zonder (sorry voor het beeld) ondergekotst te worden het einde van de film zou halen. Ik ben nooit meer naar de cinema geweest tot toevalig gisteren naar Cartoons, kleine zaal, mooie film, goed en stil publiek.Leve de stille cinema!
wo, 02/12/2009 - 23:31
Coninx Jos
Ik ga wekelijks minstens één keer naar de film. Vroeger was dit steeds in de zalen van Kinepolis, doch sinds hier vaste plaatsen zijn kan ik er geen plezier meer beleven.
Vroeger kon je nog gemakkelijk van plaats wisselen als er rond je mensen kwamen zitten die hun eten (en tegenwoordig zelfs het alkoholisch drinken)uit het restaurant hadden meegebracht. De geur en het lawaai krijgt men er gratis bij. En na de pause een tweede slokpartij.
Gelukkig is er in de buurt een Euroscoop. Helaas wel nog met ships, maar de rest blijft hier gelukkig (althans voorlopig) weg. En je kan tenminste nog gaan zitten waar je wil. Is er iets dat stoort, dan verplaats je jezelf toch. Een nog groter voordeel is, " geen pause hier", gewoon heerlijk.
wo, 02/12/2009 - 22:56
brigitte
Paint Wizard Pro: Wel ik heb enkele maanden geleden ook een Paint Wizard Pro gekocht en ik vind dat het veel meer waard is dan 1/10. Ik zou het zelf een 7 & 8/10 geven. Dat het niet sneller gaat als met een gewone borstel is inderdaad correct maar je vergeet wel iets je hoeft niet af te plakken en geen meubels af te dekken. Ikzelf heb mijn plafond geschilderd zonder iets af te dekken of weg te zetten! Geen spatje verf gevonden. Je moet er natuurlijk niet mee gaan gooien. Geloof dat je dat ook niet doet met een andere borstel. Het is inderdaad zwaar in de hand omdat er een liter verf in zit en oneffen muren zijn moeilijker te schilderen omdat de rol niet zo mee geeft als een gewone. Maar als ik als vrouw het kan!
Enigste negatieve is dat het iets minder dekend is. Wat ik heel positief vond is van de moment dat het schilderen achter de rug was er buiten de geur niets van de schilderwerken te merken was. Het reinigen was voor mij ook geen probleem en je krijgt wel 3 rollen voor 35€ ipv 1. Jullie test was vrij negatief maar eigenlijk onterecht vind ik.
wo, 02/12/2009 - 22:53
Mike Delie
het kan idd zijn dat sommige mensen het leuk menen te vinden om zo luid mogelijk iets naar binne te verorberen maar wat mij persoonlijk irriteert zijn die enkelen die het permitteren om schoenen uit te doen zoveel mogelijk stoelen proberen te gebruiken bezig zijn met alles behalve de film en indien je deze mensen hierop aanspreekt op een zeer menselijke manier je nog bijna moet oppassen of je krijgt klop...
In de meeste bioscopen hangen nu toch camera's of heb ik dit mis op, Als het zo verder blijft doorgaan vrees ik dat in de toekomst een zaalwachter nodig zal zijn ... Ik heb alvast m'n besluit genomen thuis een film bekijken al dan niet van videotheek of via digitale mogelijkheid kan ook leuk zijn als het met vrienden gebeurt, het is veel gezelliger, je weet dat het mensen zijn met manieren, je kan een pauze inlassen waneer je wil, kunt vanalles knabbelen bovendien ook gezonde zaken en nadien nog napraten zolang je wil...klein pluspunt het is massa's goedkoper !!
wo, 02/12/2009 - 22:44
Jozef Geleen
Volledig met Jan eens. Een beetje pop-corn kan best maar het gebruik van gsm, praten door de film heen, zakjes chips, etc. zijn uitermate storend. Waar blijven die stille zalen toch! Er zouden meteen duizenden bezoekers extra komen.
Jozef
wo, 02/12/2009 - 22:40
Sven
Natuurlijk als men het snoep echt gaat verbannen, heeft men gigantisch probleem. Men heeft immers eerst de personen die echt van een film willen genieten weggejaagd. In mijn nieuwe huis voorzie een home cinema met projectiescherm en 5.1 surround systeem om daar van mijn films te genieten zonder storende factoren. Als men nu het geknisper gaat verbannen, jaagt men ook nog de anderen weg en komt er niemand nog naar de cinema. Dus ik vrees inderdaad Jan, dat het ook een verloren strijd is tenzij men een voldoende grote reclame-campagne voert waarmee men de de mensen die willen genieten van het 'belletje in de linkerbox' terug kan lokken.
wo, 02/12/2009 - 22:27
Ivo Philips
Volledig akkoord met Jan Verheyen, ik ken meerdere personen die de bioscoop vaarwel gezegd hebben wegens extreem asociaal gedrag van bezoekers.
Ik kan stille zalen alleen maar toejuichen, en zou in dat geval zeer zeker een terug gewonnen bioscoop bezoeker zijn.
Een aantal stille zalen in de grote complexen, of vb van vertoningen op bepaalde uren stille vertoningen maken, is zeker een aanrader.
wo, 02/12/2009 - 22:27
christine
Waar ik me de laatste jaren vooral aan stoor in de cinema, is niet het lawaai van een zakje chips, maar wel het geluidsvolume in de cinemazalen. Soms spelen ze het geluid van de film zo luid af dat ik m'n oren moet afdekken. Dan zeggen ze iets van het aantal decibels in discotheken of de oortjes van je iPod...
wo, 02/12/2009 - 22:26
Sven
Ik ben het volledig eens met Jan. Mijn vrouw en ik gaan al jaren niet meer naar de cinema vanwege dit irritante fenomeen. Het respectloos liggen kauwen en knisperen van al deze versnaperingen. Op de koop toe, moet men dan over bergen gemorste popcorn naar de uitgang lopen: echt degoutant. Blijkbaar is het de laatste jaren nog verergerd als ik het zo hoor. Ik ben in elk geval voorstander van "stille" voorstellingen, ook al kost dat ticket mij dan enkele Euro's meer.
Allez Jan, we zijn toch al tenminste met z'n drieën.