Breien, naaien en haken zijn hip en trendy. Steeds meer mensen maken hun kleren zelf. De crisis zit daar voor een stuk tussen, maar nu is het een uiting van creativiteit. En wat voor velen ooit begon als een hobby groeit vaak uit tot een kleine business op het internet. Ellen Kegels: “Vorig jaar heb ik 30 mutsen gehaakt, dit jaar al meer dan 300 en mijn webshop draait op volle toeren!”

De naaiateliers, naaicafés en naaiworkshops schieten als paddenstoelen uit de grond. Bela Bogaerts (14), volgt naailes in een naaicafé. ”Het is een leuke hobby. Zelf je rokjes maken of een kleedje. En op school zijn ze vaak jaloers op mijn spulletjes.” Naaimachine fabrikant Pfaff zag vorig jaar z’n verkoop stijgen met bijna 40% en ook concurrent Singer kan de vraag nauwelijks bijhouden. Vorig jaar verkochten ze rond de 25.000 machines.

Breien wordt stilaan kunst of toch “zachte Street-art”. Wildbreiacties, waarbij banken, pleinen en bomen worden verpakt in haak- en breigoed moeten mensen aanmoedigen om de naalden terug op te nemen. Walter Bellemans (52) breit al 35 jaar. “Voor elke dag van de maand heb ik een sjaal met bijhorende muts. De mannenmode is te beperkt. Je hebt zwart en donker zwart en daar houdt het op. Wil je iets origineels dan moet je het zelf breien.”

donderdag 15 december 2011